Hívjon minket: 06 70/58-58-058
Innovatív mobil autómosás!

Mi van az étlapon? Azaz: milyen kosszal kell autónknak megküzdenie egy átlagos napon?

ápr
23

Mi van az étlapon? Azaz: milyen kosszal kell autónknak megküzdenie egy átlagos napon?

Egyszerű igazság, hogy az autó a használat során szennyeződik. Por, eső, sár, madárpiszok, borarak. Ha kinézünk az ablakon és ránézünk az autónkra, akkor az előző felsorolásból legalább egyet találunk. A felsorolt szennyeződések egy részre pedig mosás híján káros hatással vannak a kocsira – de mennyire kell ezt komolyan vennünk? Csupán esztétikai probléma, vagy maradandó sérülések okozói ezek a szennyeződések?

Ugyan számos autógyár (köztük például a Nissan) kísérletezik olyan kosztaszító technológiákkal, amelyek talán feleslegessé is tennék a kocsimosást, de ez még a jövő. Egy olyan világban élünk, amelyben az autómosás szükségszerű.

A savas eső

Az eső az egyik olyan tényező, amely ellen aligha védekezhetünk. Bizonyos anyagokkal védhetjük a fényezést, a parkoló kocsit letakarhatjuk, ha azonban az úton vagyunk, nem tehetünk mást, tűrnünk kell, hogy a járművet a sokszor káros anyagokat tartalmazó eső áztassa.

A savas esőt természetesen nem feltétlenül úgy kell elképzelnünk, hogy egy „kellemes” tavaszi savas eső fémig bontja az autónk fényezését. Ez általában egy hosszabb folyamat, kevésbé látványos előtte / utána változásokkal. Az eső nem ritkán tartalmaz olyan, korábban a légkörbe jutott anyagokat is, amelyek hosszú távon fel is marhatják az autó egyes részeit. A legnagyobb kárt az okozza, amikor a száradás során ezek az anyagok párologni kezdenek. Tapasztalt szakemberek az ilyen károkat akár egyszerű szemrevételezéssel is azonosítani tudják. Az egyetlen biztos módszer pedig a védekezésre nem más, mint a rendszeres autómosás – a szennyeződést mielőtt el kell távolítanunk, hogy megóvjuk a fényezés épségét.

Akár a smirgli

Azt gondolnánk, a por és a homok különösebb kárt nem okozhat. Esztétikailag persze elcsúfítja a járművet, de mégis, mi bajt tehet hosszú távon?
A por a kocsin hosszú távon úgy működhet, akár a dörzspapír – ha lassan dolgozik is, a felületet karcolhatja, ledörzsölheti, más szennyező anyagokkal keveredve lemarhatja a fényezést. A por ellen védekezni pedig lehetetlen, a legellenállóbb felületeken is megtapad idővel.

A madárpiszok is veszélyes

Bárki, aki valaha vezetett (vagy akár csak látott) már autót, jól tudja, hogy a járművek a madarak kedvelt célpontjai. Biztosak vagyunk abban, hogy a madarak és az autók között szoros evolúciós, akár genetikai vonzalom van. 

Sokan nem is törődnek különösebben a madarak szeretetének eme ékes jelével– mindenkinek az autóján látható egynéhány fehér folt, miért lennénk hát kényesek rá?

Pedig erre is figyelni kell, a madarak ürüléke ugyanis savas és mint ilyen, képes lemarni a festéket. A helyzet csak még rosszabb, ha közvetlen napfény éri, így a célba ért találatokat mihamarabb el kell tüntetnünk. Számtalan ügyfelünk panaszkodott, hogy a lakkréteg és a festék mattult, a piszok kontúrja a tisztítás után is látható marad. Jó esetben egy polírozás, rossz esetben az adott elem újrafényezése jelenti csak a megoldást. Nem győzzük hangsúlyozni: amilyen a guminak a szög, a szélvédőnek a kavics, a fényezésnek olyan a madárürülék. Gyors és látványos károkat tud okozni az autónkon, ha tétlenek maradunk. Preventív jelleggel alkalmazzunk wax-ot az autó felületén, ha pedig szárnyas barátaink próbára teszik a felületet ne várjuk meg, hogy melyik kerül ki győztesen.

Hulljon a férgese!

Míg a városi kisautókat a madarak veszélyeztetik, addig az országúti cirkálósok életét a bogarak keserítik meg. Egy-egy hosszabb útra szüleink szerszámkészletet, olajat és üzemanyagot csomagoltak, hogy az épp aktuális Trabant, Wartburg, Skoda márkájú paripa biztos, hogy célba érjen. Manapság végtelen mennyiségű ablakmosó folyadék sem elegendő egy kiadós autópályás utazásra. Kinek ne lenne ismerős a folyamatos ablaktörlés, a minden második benzinkútnál történő megállás csak abból a célból, hogy a haszontalannak tűnő repülő ízeltlábúak eltűnjenek a szélvédőről és a lámpákról. Az Innowash környezetbarát ablakmosó folyadéka egy részről tartalmaz bogároldót, más részről pedig egy hosszabb útról megérkezve az elhasznált tartalékokat újra feltöltjük a bogároldás mellett.

A fényezésen megtapadt bogarak irtó csúnyán néznek ki.

(Ez alap esetben igaz minden koszos autóra. Budapesten autózva kollégáim nem egyszer látnak több tízmillió forint értékű autót, melynek a színét se lehet látni a kosztól. Nem „most jöttem a pályáról, nem volt időm lemosni” kocsik ezek, hanem az igazi, 3-4 hónapos letapadt kosztól fulldokló autók. Mindenki látott már ilyet. A tulajdonos – természetesen a spórolás jegyében – elhajt hétvégén a legközelebbi kutas smirgli-mosóba, kiválasztja a legolcsóbb programot, majd „hadszóljon!” felkiáltással megnyomja a zöld gombot.)

Azonban a madárpiszokhoz hasonlóan itt is beszélhetünk savas kémhatásról. Annyi különbséget fogunk tapasztalni, hogy egy nagy paca helyett sok kis paca lesz az autónk elején. Ezt a helyzetet hívja úgy a szakma, hogy „beleégett” a fényezésbe. Ha a bogaras autókról beszélünk akkor két típust különböztet meg egy átlagos Innowash alkalmazott:

  1. Felfogja, hogy csúnya lesz az autója, hív minket, kéri a bogároldást – ők a legjobb ügyfeleink. 
  2. Úgy tesz, mint akit érdekli az autója állapota, de azért biztos, ami biztos hagyja a bogarakat száradni 2-4 hétig az autón, majd minket hív.

A fényezés tropa, de azért megkérdezi, hogy miért nem tudjuk eltűntetni a bogarakat az autója elejéről – ő a „körömmel akkor is le lehet azt szedni ügyfél”. Általában amikor ennek nekiáll, statisztikáink szerint 5-8 másodpercen belül rájön, hogy a fényezés sima, csak bemattult. Ergo nincs mit körömmel leszedni. A különböző altípusok részletes bemutatásától (pl.: „CIF-fel és dörzsiszivaccsal úgyis lejön”; „most jól elmegyek egy smirgli-mosóba, jól megmutatom én, hogy ez lejön” – persze, mert az a lakkot is viszi; „sosem hívom ezeket a kóklereket”, stb.) megkíméljük a Tisztelt Olvasót.

Télen sem vonhatunk vállat

A hideg évszakokban kevesen adják a fejüket kocsimosásra, hiszen az autó szinte azonnal újra bepiszkolódik. Ez nem csak azért gondtalan hozzáállás, mert a hó és jég is tartalmazhat a kocsira káros anyagokat, hanem azért is, mert az utakat járva rengeteg só csapódik fel a járműre.

Aligha kell magyarázni, hogy a só milyen rendkívül káros lehet: az autón hagyva igen gyorsan lemarhatja a fényezést, festéket, a gumi felületekről már nem is beszélve.

Hogyan védekezhetünk?

A legjobb védekezés: a támadás. Ha a kocsi beszennyeződik, igyekezzünk minél hamarabb megtisztítani és lehetőleg úgy, hogy közben ne okozzunk még nagyobb kárt. Illetve ha tudjuk, hogy rendszeresen fa alá parkolunk / autópályán vezetünk / sózott utakon közlekedünk, akkor figyeljünk oda a megelőzésre: waxolás, speciális nanotechnológiás, védőréteget képző szereket alkalmazzunk. Erre szerencsére létezik egy nem csak hatékony, de rendkívül kényelmes és egyben költséghatékony megoldás: a víz nélküli nanotechnológiás autómosás. Az Innowash szakemberei speciális nanotechnológiás módszerükkel sérülés nélkül, gyorsan és szinte bárhol képesek lemosni kocsiját úgy, hogy az jobban ellenáll a későbbi igénybevételeknek. Ha kipróbálná szolgáltatásunkat, keressen minket elérhetőségeinken!

További bejegyzések

Szólj hozzá!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>